Moja strona WWW , Wydawnictwo HELION , Wydawnictwo Naukowe PWN SA

sobota, 19 grudnia 2009

Idzie XXII wiek? Nasi tam byli!


Zamiast pomagać Żonie w pracach związanych ze zbliżającymi się Świętami postanowiłem uciec do wspomnień z uroczystości otwarcia Autodesk University 2009. Jeżeli zapomnimy o Elvisie i Lynn, to sesja ta była nasycona nie tylko prezentacjami (imponujące efekty graficzne wyświetlane na scenie) ale także zapowiedziami nowych technologii i trendów w projektowaniu.
Część merytoryczną rozpoczął Carl Bass prezentując spojrzenie filozoficzne. Jego zdaniem w rozwoju technologii wyróżniamy następujące fazy: niemożliwe > nieopłacalne (oryg. impractical) > możliwe > pożądane > konieczne. Na tle tej filozofii prezentowano idee Cloud Computing (zwykle tłumaczone jako przetwarzanie w chmurze), środowisk mieszanych wirtualno-rzeczywistych, nowych narzędzi współpracy w zespole. Prezentowano przykłady implementacji. Zobaczyliśmy między innymi interesujące materiały z produkcji filmu Avatar.

No ale do rzeczy. Nasi też tam byli. Myślę o zakamuflowanym pod obcobrzmiącym imieniem Jeff naszym Kowalskim - Autodesk VP and CTO. Jego prezentacja zawierała więcej przykładów konkretnych rozwiązań. Zobaczyliśmy między innymi smartophone’a z oprogramowaniem umożliwiającym projektowanie na odległość, łączącym dane rzeczywiste i wirtualne dzięki wykorzystaniu telefonu, technologii video i GPS, kompasu, oraz czujnika przyspieszenia. Jeff prezentował także współczesne (przyszłe) możliwości zastosowania łączonych technologii na przekładzie narzędzia typu ETO służącego do wizualizacji w procesie zamawiania kuchenki do naszej (wirtualnej) kuchni. A propos kuchni Żona na razie nie protestuje więc jeszcze kilka zdań. Jako dowód na to, że BIM praktycznie przeszedł z fazy „możliwe” do „pożądane” przedstawił proces projektowania odwrotnego metodą skanowania laserowego. Jak przykład obiektu zostało użyte … Mandalay Bay Convention Center.

Materiał wideo z sesji otwarcia (w języku angielskim) można znaleźć:
http://au.autodesk.com/?nd=class&session_id=5534
Od 00:00:00 – Lynn Allen
Od 00:07:00 – Elvis
Od 00:09:25 – Carl Bass
Od 00:40:25 – Amory Lovins
Od 00:55:45 – Jeff Kowalski
Gorąco polecam nawet osobom znającym tylko język polski i rosyjski. Nawet same „obrazki” warte są obejrzenia.
Przeprowadzony w języku polskim wywiad z Jeffem Kowalskim można znaleźć na stronie:
http://www.pcworld.pl/news/353802/Wykorzystac.kryzys.html

Relacje z pierwszego dnia można znaleźć także w blogach, np.:
http://rcd.typepad.com/rcd/2009/12/au2009-day-1-tuesday.html
http://autodesk.blogs.com/between_the_lines/2009/12/autodesk-university-2009-day-1.html

czwartek, 17 grudnia 2009

Od A do Z Inventor. Inteligentne więzy montażowe

W poprzednim odcinku zatytułowanym „Od A do Z Inventor. Inteligentne części” przedstawiłem Państwu tak zwane inteligentne części (iParts). Jeszcze wcześniej omówiłem inteligentne elementy Bryłowe. Dziś kończę ten cykl omówieniem inteligentnych więzów montażowych (iMates).

Więzy tego typu widzieli już Państwo w działaniu podczas prezentacji poświęconej inteligentnym częściom. Dziś pora na ich dokładniejsze przedstawienie.
W celu uruchomienia prezentacji wystarczy kliknąć poniższy rysunek


Miłego oglądania!
A.J.

środa, 9 grudnia 2009

Od A do Z Inventor. Inteligentne części

W poprzednim odcinku zatytułowanym „Od A do Z Inventor. Inteligentne elementy bryłowe” przedstawiłem Państwu tak zwane inteligentne elementy bryłowe (iFeatures).
Dziś kolej na inteligentne części (iParts).
Podczas dzisiejszej prezentacji zobaczą Państwo w działaniu także kolejną kategorię „inteligentnych” obiektów – inteligentne więzy montażowe. Jednak ich omówienie pojawi się w następnym odcinku.
W celu uruchomienia prezentacji wystarczy kliknąć poniższy rysunek.


Miłego oglądania!
A.J.



piątek, 4 grudnia 2009

Dzień 2: Wirtualnie - Autodesk® Inventor® Studio

Kolejne wrażenia z AUV przedstawi Pan Leszek Zalewski, inżynier mechanik młodej generacji. Zapraszam do lektury.
A.J.

Wczoraj miałem przyjemność uczestniczyć w wydarzeniu jakim jest Autodesk University, niestety nie osobiście lecz Wirtualnie. Uczestniczyłem w kilku sesjach, z pośród których jedna zaciekawiła mnie najbardziej. Była to Hold that Pose! Still Imagery With Autodesk® Inventor® Studio. Prowadził ją Mark Flayler.

Sesja poświęcona została dodatkowi Inventor Studio do pakietu Autodesk Inventor, jego możliwościom, zastosowaniach oraz obsłudze. Uczestnictwo w sesji uświadomiło mi jak duże możliwości ma ten pakiet. Udział w AUV jest wielkim przeżyciem dla użytkowników oprogramowania CAD.

Jedynymi barierami jakie mogą stać na przeszkodzie to język i inna strefa czasowa. Uważam, iż jeżeli istnieje możliwość to warto uczestniczyć w takim wydarzeniu jakim jest Autodesk University, chociażby w sesjach Wirtualnych. Pozwala to użytkownikom oprogramowania CAD pogłębić swoją wiedzę lub zdobyć nową.

Data: 01.12.2009
Prowadzący: Mark Flayler
Temat: Hold that Pose! Still Imagery With Autodesk® Inventor® Studio (MA9118-1)
Moja ocena:
Ogólne wrażenie: ***
Prezentowany system CAD: *****
Dobór zadania: ***
Materiały szkoleniowe: ****
Kwalifikacje dydaktyczne - prowadzenie zajęć: *****
Wyobraźnia na temat pracochłonności zajęć: **

Leszek Zalewski

czwartek, 3 grudnia 2009

Dzień 2: Kopernik była kobietą - MES à la Autodesk Inventor

No to się wreszcie doczekałem. Było to laboratorium "Mechanical Simulation with Autodesk Inventor Professional". Poziom w zasadzie dla początkujących. Prowadził je Shaleel Mirza - praktyk. Brzmi groźnie. Ale nic podobnego.

Zajęcia praktycznie bez zarzutu. Jedyne co mi się nie podobało to standard made in USA - ćwiczenia z operacji na plikach (patrz także poprzednie relacje) i kilometrowe nazwy plików. Jako miłośnikowi optymalizacji powinno mi się to nawet podobać. Przygotowanie przykładu, w którym początkujący student zamiast koncentrować się na rozszyfrowywaniu nazw składników projektu, który pierwszy raz widzi na oczy, mógłby się zająć istotą projektowania, wymaga sporo pracy. Ale nawet te operacje poszły sprawnie, a asystenci reagowali błyskawicznie i kompetentnie.

Zadanie dobrane bardzo dobrze. Niby pod kątem początkujących MES-menów ale poruszające wiele aspektów poprawnej analizy wyników i wskazujące typowe pułapki interpretacyjne. Czasu było wystarczająco dużo. Zajęte były praktycznie wszystkie stanowiska.

Model MES definiowano w kontekście zespołu lotniskowego ciągnika samolotowego. Studenci poznali sposób wyboru podzespołu składników do analizy. Przeprowadzono analizę statyczną zespołu podstawowych składników głównego ramienia wysięgnika chwytającego samolot. Następnie podano sposoby odnalezienia miejsc koncentracji naprężeń dla różnych wariantów zestawu składników podlegających analizie. Pokazano sposób ręcznego definiowania kontaktu, który nie powstał automatycznie, a który leżał w obszarze koncentracji naprężeń. Przećwiczono także zagęszczanie siatki w miejscu koncentracji naprężeń. Aż trudno uwierzyć, że aż tyle.

Prowadzący rozdał kilka swoich książek, jako nagrody za najszybszą poprawną odpowiedź w konkursach typu:
Co jest prawdą:
- jesteśmy w Las Vegas,
- Kopernik była kobietą,
- oba powyższe stwierdzenia.
Mnie się nie udało :( Poćwiczę trochę i może za rok ... kto wie? Tylko ta Kopernik nie daje mi spokoju. Ale chyba bylem blisko.

Moja ocena:
Ogólne wrażenie: *****
Prezentowany system CAD: *****
Dobór zadania: *****
Materiały szkoleniowe: *****
Wiedza i doświadczenie prowadzącego w zakresie AIP: *****
Kwalifikacje dydaktyczne - prowadzenie zajęć: *****
Wyobraźnia na temat pracochłonności zajęć: *****

Pozdrowienia,
A.J.

środa, 2 grudnia 2009

Dzień 2: Szukanie logiki - iLogic


Znudzony trochę rolą nauczyciela z radością/smutkiem (niepotrzebne skreślić) odkrywam, tylko niektóre niestety, uroki życia studenckiego. W drugim dniu zajęć poszedłem na całość - postanowiłem poszukać logiki! "iLogic", to rozszerzenie systemu Autodesk Inventor, dostępne dla posiadaczy subskrypcji.
Zajęcia laboratoryjne, w których wziąłem udział to "The iLogical Course: They'll be Calling You a Radical" (MA204-3L). Prowadził je Thomas M. Fitzgerald - Autodesk Inventor Certified Expert. Większość stanowisk w sali była zajęta. Program szkolenia był dobrany bardzo dobrze, niestety nie można tego powiedzieć o czasie zajęć. Materiału było na cztery godziny zajęć - zajęcia trwały dwie godziny lekcyjne. Materiały szkoleniowe nie tylko dobrze wyglądały na pierwszy rzut oka. Były bardzo przejrzyste i czytelne - ogólnie profesjonalnie przygotowane. Może ja mam pecha, ale przez pierwsze 15 minut mieliśmy ćwiczenia z poszukiwania folderów i plików niezbędnych do zajęć, rozpakowywania plików *.zip poszukiwania i otwierania plików projektu *.ipt itp. To może nawet dobrze, bo w tym byłem niezły.
Z pięciu ćwiczeń przerobiliśmy trzy. Dwa pozostałe, dla mnie najciekawsze: połączenie z arkuszem kalkulacyjnym i relacje z Visual Basic, obejrzeliśmy w pośpiesznie przeprowadzonym pokazie.
Na szczęście zdążyłem skopiować zestawy plików (będą także do pobrania w Sieci) więc po powrocie nauczę się porządnie sam :(

W swojej pracy dydaktycznej widzę duże możliwości wykorzystania, np. do budowy systemów ETO zamiast lub w uzupełnieniu języka Visual Basic.

Moja ocena:
Ogólne wrażenie: ****
Prezentowany system CAD: *****
Dobór zadania: *****
Materiały szkoleniowe: *****
Wiedza i doświadczenie prowadzącego w zakresie iLogic: *****
Kwalifikacje dydaktyczne - prowadzenie zajęć: *****
Wyobraźnia na temat pracochłonności zajęć: *

Pozdrowienia,
A.J.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą - Showcase

Jako mechanik wybrałem się jeszcze przed inauguracją na sesję "Showcase Your Design" (ID104-2L).
Prowadził ją Stephen Gabriel - praktyk, specjalista od tzw. wizualizacji. Asystenci nie byli równie zaawansowani jak prowadząc. Zajęte było nie więcej niż 80% stanowisk - wniosek: mechanicy są na wymarciu?
Program szkolenia był dobrany bardzo dobrze. Materiały szkoleniowe niestety jedynie dobrze wyglądały na pierwszy rzut oka. Były nieczytelne i nieprzystosowane do wymagań początkujących użytkowników. Ja miałem, zgodnie z zaleceniem organizatorów, wydrukowane w kolorze własne materiały. Rezerwowe materiały dostarczone przez organizatorów były w odcieniach szarości.

Moja ocena:
Ogólne wrażenie: ***
Prezentowany system CAD: ****
Dobór zadania: *****
Materiały szkoleniowe: **
Wiedza i doświadczenie prowadzącego w zakresie Showcase: *****
Kwalifikacje dydaktyczne: ***

Ciekawe jak wygląda Las Vegas? Z okna hotelu robi wrażenie. A na żywo? Nie udało mi się sprawdzić, ale będę próbował. Na razie poznałem kasyno w Mandalay Bay, bo przez nie prowadzi droga na zajęcia.
A.J.